Slå samman Fortnox och Upsales Datastreams i en och samma rapport

Skulle behöva slå samman min Revenue Rapport från Fortnox datan med en extra informations stapel så att säga, från Upsales sida.

Det som är intressant att se från Uppsales i samband med en Revenue Rapport är följande:

Budget för året ( sammanlagda Budget för alla Upsales användarna ).

På så vis kan jag visa följande information:

  • Inköpskostnad per produkt
  • Försäljningspris per produkt
  • Antal sålda per produkt ( Delievered )
  • Total kostnad per produkt
  • Total försäljning per Produkt ( Där rabatten är avdragen från försäljningspriset, och allt är checkat med Currency till SEK)

Upptill det så vill jag då jämföra med Budgeten för året, för företaget ( Added bonus budget per användare)

Har försökt klura i Upsales delen hur jag plockar ut budgeten, men blir inte riktigt klok på det tyvärr.
Vet heller ej om jag behöver samköra den datastreamen i en och samma SQL körning eller om jag lägger upp två tabeller av olika slag i Datastudio Rapporten. Vad som är vettigast ( det senare är enkalre dock, men det kan vara intressant att veta hur man enklast slår samman data från både Fortnox och Upsales i en och samma SQL körning om det är vettigt. )

Hej @Boban !

Jag skulle titta på SQL-statement WITH.

Med WITH kan du i en och samma query skapa olika fiktiva tabellen som du sedan JOIN:ar på slutet. Jag använder den mycket för att harmonisera olika källor innan jag JOIN:ar eller staplar dem med UNION ALL.

Här är ett fiktivt enkelt exempel:

WITH subQ1 AS (SELECT SchoolID FROM Roster),
     subQ2 AS (SELECT OpponentID FROM PlayerStats)
SELECT * FROM subQ1
UNION ALL
SELECT * FROM subQ2

Läs mer här: Query syntax  |  BigQuery  |  Google Cloud


Jag kan Upsales för dåligt för att veta var budgeten finns. Kan peka mig i rätt riktning (fält)?

1 Like

Tackar @jonshubeli, jag tänkte inte ens i dem banorna. Enkel lösning egentligen i sådana fall.

Måste djupdyka i Upsales och klura var budgetbitarna ligger och vilka tabeller och fält som skall tittas på. återkommer här senast imorgon med vad jag funnit så att andra kan få nytta av kunskapen också.

1 Like

Upsales har inte en oficiell Endpoint för att plocka ut Budget data elelr Quata data per säljare, Men de har en Endpoint som man kan använda sig av.

https://power.upsales.com/api/v2/genericQuotas

datan man får ut från den kommer med fälten:

    {
    "error": null,
    "metadata": {
        "total": 171,
        "limit": 1000,
        "offset": 0
    },
    "data": [
          {
            "period": "2019-12-31T23:00:00.000Z",
            "quota": 250000,
            "currency": "SEK",
            "currencyRate": 1,
            "type": "sales",
            "periodType": null,
            "id": 1,
            "user": {
                "id": 5,
                "name": "Boban Alempijevic",
                "active": true,
                "ghost": false,
                "administrator": true,
                "role": null
            },
            "userId": 5
        }
    ]
}

Den är upplagd Per säljare Per månad.
Period” samt “quota” går sedan att användas för att bygga upp till exempel en övergripande budget för hela företaget, eller så jobbar man på säljarnivå.
För att detta skall vara möjligt så måste dock endpointen läggas till av er Enhanza, och då denna endpointen inte var officiell så var det lite svårt att känna till den. Den är dock en Öppen Endpoint som får lov att användas (Efter samtal med Upsales).

Snyggt jobbat, detektiv @Boban :male_detective:

Om du känner dig trygg med att enpoint:en innehåller den data du behöva, kan vi lägga till den i vår integration med Upsales.

Skicka ett PM till mig här, så diskuterar vi detaljerna.

1 Like