Koppla ihop datakälla med Power BI Webb

Hej,

Vet inte om det är exakt samma problem men lägger en notering här hur jag (utan att vara vidare bevandrad i Microsoft eller PowerBI) löste det.

Innan det, en big shout out till @jonshubeli och teamet på Enhanza för både service och grym tjänst :raised_hands:! Gjort det enkelt för oss mindre organisationer att bli datadrivna.

Gör kopplingen via PowerBI Desktop
Följ de enkla stegen i Enhanzas beskrivning i inloggat läge på Enhanza för PBI desktop för att koppla upp dig mot data i PBI Desktop. Funkar supersmidigt.

• Redigera det du önskar, skapa en rapport och testa först att “refresh” funkar i Desktop.
  • Själv ändrade jag lite uppgifter i Fortnox, gjorde manuell överläsning till Enhanza och sen refresh i PBI Desktop och såg att data/rapporter ändrades.
  • Spara ned filen som PBix på exempelvis Onedrive.

Publicering och problem för PBI Services (web)
När rapporten är sparad så väljer du Publicera i PBI Desktop under start-menyn och sedan publicera till “Min arbetsyta” exempelvis.

Nu uppkom problemet för mig. I PBI Services (web) skapades dels rapporten upp och dels den semantiska modellen. När jag försökte uppdatera den semantiska modellen så fick jag felmeddelande att det inte gick att autentisera och därmed kan man inte automatiskt inhämta data.

Kopplingen som skapats i PBI Desktop funkar helt enkelt inte/är tappad och verkar vara ett generellt Microsoft-stök. Just här blev det för mig lurigt/jag gick bort mig lite.

Lösning - gå in på den semantiska modellen och re-connecta

1. Högerklicka på den semantiska modellen i PBI web / min arbetsyta och välj inställningar.
  2. Skrolla ned till Datakällans autentiseringsuppgifter och välj redigera autentiseringsuppgifter.
  3. I rutan som kommer upp, välj Grundläggande (ej Oauth2). Här kom min förvirring, Grundläggande är tydligen samma uppgifter som Service account som använts när man kopplat mot PBI desktop.
  4. I användarnamn så fyll i den långa “service account email” som hämtats i Enhanzas portal.
  5. I fältet lösenord, kopiera in hela informationen från JSON-filen som använts tidigare.
  6. Välj organisation under sekretessnivåinställningar.
  7. Logga in!

Se till att testa att göra en refresh. För min del funkade ovan, tekniskt sett vet jag inte varför eller hur, det får någon annan med högre tekniskt kompetens förklara men jag har inte sett att detta framgår tydligt någonstans, eller så har jag missat det. Dela gärna om det funkade för dig också!

Bästa hälsningar
Haris